måndag 21 februari 2011

Återbesök

Förra veckan var jag på återbesök på sjukhuset. Det var dags att ta nytt njurvärde eftersom värdet låg lite för högt sist när jag var där och förlorade fem tänder. Veterinären berättade att jag måste stå på njurdiet om inte värdet gick ner. Då skulle jag få äta speciellt njurfoder och helst inget annat än det. Matte och husse har varit så nervösa under de här tre veckorna, eftersom de var beredda på det värsta - att mina njurar skulle bli sämre och sämre och att detta bara var början på något mycket tråkigt.

I alla fall så blev det den vanliga undersökning med vägning, en hel del klämmande och lyssnande. Det blev också en koll av munnen, och mitt tandkött har inte hämtat sig riktigt ännu utan är fortfarande lite, lite rött och irriterat på vissa ställen så matte har inte vågat börja försöka med den där tandborsten än. Hon är så rädd att hon ska göra mig illa. När undersökningen var klar var det dags för sticket i benet. Veterinären sa att hon skulle ringa dagen efter för besked, men matte och husse ville hellre stanna kvar för att få veta resultatet innan de åkte hem för annars skulle de bara grubbla och fundera. En sköterska var snäll och kollade mitt blodprov på en gång, så matte och husse behövde inte vänta länge alls. "Det ser bättre ut idag!" utbrast veterinären när hon kom in och gissa två (och jag med förstås!) som var lättade!! Nu har matte lovat att jag slipper åka till sjukhuset på ett tag. Vi har bestämt att vi ska ta nytt blodprov och kolla tänderna i samband med en annan spruta (vaccination) som jag ska få i sommar. Så nu får jag lugn och ro ett bra tag innan det är dags igen! Skönt!


Eftersom vi nu slapp njurmaten ska vi äta speciellt tandfoder istället som "tandläkaren" rekommenderade. Det är ett så kallat dietfoder som bara säljs hos veterinär. Vilket tur att det är rätt märke - Royal Canin som vi gillar bäst!





Det heter Dental S/O består av riktigt knapriga kulor som har en lätt borstande effekt på tanden tack vare kulornas storlek, utformning och konsistens. Det motverkar därför plack och tandsten och det vill jag gärna slippa få igen! Maten bidrar till en gynnsam miljö i urinvägar och förebygger urinsten samtidigt som den främjar god tarmflora och minskar gasbildning. Den motverkar hårbollar och bidrar till att svald päls kommer ut den naturliga vägen vilket är bra för oss som är så lurviga. Eftersom bitarna är stora minskar det risken för kräkning hos glupska katter vilket är bra för Asterix del eftersom han ibland äter för fort och utan att tugga så att det kommer upp på lämplig matta.


Det är skillnad på kulor och kulor!

Till vänster: Royal Canin Indoor Long Hair 35
I mitten: Royal Canin Oral Sensitive 30 (säljs av djuraffärer)
Till höger: Royal Canin Dental S/O (säljs av veterinär)

När man ser skillnaden förstår man ju vilket foder som gnager mest på tänderna, och matte hälsar att hon hör när vi äter på nedervåningen då hon är på övervåningen! Hon har ju såklart blandat de nya stora, kulorna med vårt vanliga foder så att vi inte ska bli dåliga i magen, men det har hon inte mycket för eftersom vi tar de största kulorna först, hihi!

Matte säger att vi snart ska prova med den där borsten med giraffen på (mjuk barntandborste), men jag tycker att vi gott kan vänta lite till!

Tazz

Molly

7 kommentarer:

  1. Vad skönt att det var bättre idag! "svansdans" Blir spännande att se hur det går med tandborsten men man vill ju gärna ha några tänder kvar. Nosbuff

    SvaraRadera
  2. Det var välkomna nyheter att blodprovet visade bättre värden! *svansdans* Det låter som om tandläkarmaten är mumsig eftersom ni äter upp den först. Kurr och burr.

    SvaraRadera
  3. Wiiiiiiiiiiiii..Va' underbart..Såå jamarn's glada för Er skull!!!
    Hoppas tandköttet blir helt bra mé,ett litet tips som vår vette gav är att massera med enbart fingret :)

    /Jam & Kram från oss i ☼

    SvaraRadera
  4. Härligt att värdena är bättre och att du slipper åka dit igen på ett tag.
    Vilken tur att den nya maten var av rätt sort som ni gillar :-)

    SvaraRadera
  5. Skönt att läsa att njurvärdena var bättre !
    Vilka stora torrisar *tittar med stora ögon*
    Matte har visst köpt en ny säck med Royal Canin till mig och jag har hört att det skulle visst vara stora torrisar i den med , för det var visst till Maine Conisar egentligen åh dom är ju stoora missar har jag också hört ?!

    SvaraRadera
  6. Vilken lättnad att det blir bättre! Matte förstår hur husse och matte kände det för precis så var det för henne när jag var sjuk. Hon säger att hon hellre blir sjuk själv för hon oroar sig mer när jag blir dålig.
    Nu ska du se att tandköttet snart blir bra, med det nya torrfodret och allt. Findus och Co:s tips om massage låter bra tycker vi!
    Jag äter också Royal Canin specialfoder, matte säger att det heter Urinary S/O Moderate calorie. Ganska ok, tycker jag.
    PS Ni ser så coola och fina ut tycker matte. Och jag med *fnissar generat*
    Tassklappar

    SvaraRadera
  7. Åh vilken skillnad på storlek! Såna där stora ska jag också köpa :D

    SvaraRadera